DHL is het eerste bedrijf wat zich definitief op het Rithmeesterpark vestigde aan de A16. Het gaat om een bedrijfskavel van ruim 12.000 m2, zo’n 4.000 vierkante meter beslaat loods en kantoor. Het Service Center, zoals de sorteercentra van
DHL Express worden genoemd, zal onderdak bieden aan 130 werknemers. Dagelijks worden in het Service Center zo’n 5.000 internationale, tijdkritische expreszendingen verwerkt. De Bredase vestiging maakt onderdeel uit van het internationale netwerk van
DHL Express, waarmee vanuit de regio alle belangrijke zakencentra in de wereld binnen 24 uur bereikt worden.
Met 700 zonnepanelen wekt het Service Center ruim 80% van de benodigde stroom zelf op. In het gebouw staat een automatische en energiebesparende sorteerinstallatie en beschikt het naast personeelsruimtes over ruime vergaderfaciliteiten en een Pick-Up and Delivery Finger met 30 docks voor het laden en lossen van bestelwagens.
Vanuit Breda wordt West-Brabant, Zeeland en het gebied ten zuiden van Rotterdam bedient als het gaat om internationale expreszendingen. Daarnaast huisvest het de nationaal opererende afdeling Sales Support en de afdeling Customs die zich richt op het bijstaan van klanten met specifieke douanevraagstukken. Met de bouw is een investering gemoeid van ruim 8,5 miljoen euro. Het nieuwe Service Center op het Rithmeesterpark huisvest ook een shop waar klanten en particulieren hun zendingen zelf kunnen afleveren en brengen.
Naast de veelal zakelijke klanten biedt
DHL Express namelijk ook particulieren de gelegenheid om expreszendingen wereldwijd te versturen. In de nieuwe vestiging zijn de expresactiviteiten ondergebracht. Eerder vonden die plaats vanuit Roosendaal, waar overigens andere DHL-onderdelen gewoon gehuisvest blijven. De uitbreidingen bieden tevens de mogelijkheid innovaties te introduceren, die de processen efficiënter zullen maken en productiemiddelen duurzamer. Hierdoor kunnen de koeriers eerder op pad en nemen klanten hun pakketten eerder op de dag in ontvangst.